Το πρωί της Πέμπτης ξεκίνησε η Έκτακτη Γενική Συνέλευση που συγκάλεσε η ΚΕΔΕ σε κεντρικό ξενοδοχείο.Αντικείμενο της συζήτησης ήταν το νομοσχέδιο που αφορά στην αυτοδιοικητική μεταρρύθμιση του υπουργείου Εσωτερικών «Κλεισθένης Ι».
Ρεπορτάζ: Σοφία Χύτου
Οι εργασίες της Γενικής Συνέλευσης ξεκίνησαν με την ομιλία του Γενικού Γραμματέα Συμβουλίου Δήμων και Περιφερειών της Ευρώπης (C.E.M.R.) Frederic Vallier. Ο κ. Vallier ανέπτυξε βέλτιστες πρακτικές τοπικής διακυβέρνησης που εφαρμόζονται στην Ευρώπη με έμφαση στην αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και πόρων από τις κεντρικές κυβερνήσεις προς τους Δήμους, με στόχο την ενίσχυση της ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών.Στη συνέχεια έλαβε το λόγο ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ κ. Γιώργος Πατούλης ενώ τοποθετήθηκαν επί του θέματος και Επικεφαλής Αυτοδιοικητικών παρατάξεων.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε και η ομιλία της Προέδρου του Κογκρέσου Τοπικών και Περιφερειακών Αρχών του Συμβουλίου της Ευρώπης,GudrunMosler-Törnström όπου τοποθετήθηκε τοποθετηθεί επί των θεμάτων που σχετίζονται με την αποτελεσματικότερη λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης υπέρ των πολιτών.
Στο πάνελ της Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης ο Πρόεδρος Κ.Ε.Δ.Ε. και Δήμαρχος Αμαρουσίου κ. Γιώργος Πατούλης, ο Α’ Αντιπρόεδρος ΚΕΔΕ και Δήμαρχος Πύλου-Νέστορος κ. Δημήτρης Καφαντάρης, ο Β’ Αντιπρόεδρος ΚΕΔΕ και Δήμαρχος Λαγκαδά κ. Ιωάννης Καραγιάννης ,ο Γενικός Γραμματέας της ΚΕΔΕ και Δημοτικός Σύμβουλος Έδεσσας κ. Ιωάννης Μουράτογλου, το μέλος Δ.Σ. ΚΕΔΕ και Δήμαρχος Αμφιλοχίας κ. Απόστολος Κοιμήσης, το μέλος Δ.Σ. ΚΕΔΕ και Δήμαρχος Αιγάλεω κ. Δημήτρης Μπίρμπας, το μέλος του Δ.Σ. ΚΕΔΕ και Δήμαρχος Νίκαιας Ρέντη κ. Γιώργος Ιωακειμίδης, το μέλος ΔΣ ΚΕΔΕ και Δημοτικός Σύμβουλος Πολυγύρου κ. Αναστάσιος Κανταράς.
Στο πλαίσιο της Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης το paraskhnio.gr απέσπασε αποκλειστικές δηλώσεις:
Δημήτρης Καφαντάρης, Α’ Αντιπρόεδρος ΚΕΔΕ και Δήμαρχος Πύλου- Νέστορος: Καταρχήν, για μια ακόμη φορά συζητάμε για τη μεταρρύθμιση από την πλευρά της Αυτοδιοίκησης, που απασχολεί την Αυτοδιοίκηση πάρα πολλά χρόνια. Δυστυχώς για μια ακόμη φορά το υπουργείο μας απογοήτευσε.Έβγαλε ένα σχέδιο νόμου τον «Κλεισθένη Ι» ο οποίος μόνο μεταρρύθμιση δεν είναι, είναι απλά εκλογικός νόμος.Εμείς ζητάμε αλλαγή του κράτους, αλλαγή της δομής υπέρ του πολίτη.Εμείς λοπόν επιστρέφουμε τον «Κλεισθένη Ι» πάλι πίσω, ζητάμε από τον υπουργό να δεχθεί διάλογο δύο μηνών από μηδενική βάση, ζητάμε να καταθέσουμε εμείς έτοιμο νομοσχέδιο για αυτό που ζητά η αυτοδιοίκηση σύσσωμη διαχρονικά, έτσι ώστε να γίνει πράξη το όραμα όλων μας που είναι ένα νέο μοντέλο διακυβέρνησης και φυσικά υπάρχει περιθώριο χρόνου να δούμε και τα νέα μοντέλα του εκλογικού νόμου αλλά όχι αυτό το οποίο φυσικά διαλύει την αυτοδιοίκηση,δημιουργεί ακυβερνησία και ένα μεγάλο χάος. Αν αυτό θέλει ο υπουργός είναι στο σωστό δρόμο, αν δεν το θέλει θα το αποδείξει.
Γιώργος Μαραγκός, Δήμαρχος Σύρου: Καταρχήν να πω για το νομοσχέδιο του Κλεισθένη δεν θέλουμε ως δήμος να είμαστε αφοριστικοί και εγώ προσωπικά ο ίδιος και υπό την έννοια αυτή στην εισαγωγή του θέματος προχθές στο Δημοτικό Συμβούλιο, δεν συνταχθήκαμε πλήρως και απολύτως με τη γραμμή της ΚΕΔΕ άρα δεν απορρίψαμε συλλήβδην τα περιεχόμενα του νομοσχεδίου και δεν το επιστρέψαμε φυσικά πίσω στον αποστολέα. Θεωρούμε πως σε αρκετά σημεία εισάγει βελτιώσεις από την άλλη βέβαια υπάρχουν και συγκεκριμένες αδυναμίες οι οποίες κυρίως έχουν να κάνουν με μια ενδεχόμενη ακυβερνησία η οποία μπορεί να παρουσιαστεί στους δήμους καθώς επίσης και με αδυναμίες που θα προκύψουν στην οργάνωση και τη λειτουργία τους. Ειδικότερα, για εμάς ως νησιωτικός δήμος δεν είδαμε παρότι θα θέλαμε να δούμε πρωτοβουλίες και προτάσεις πολύ συγκεκριμένες οι οποίες θα σχετίζονται με την νησιωτικότητα.Είδαμε κάποιες γενικόλογες αναφορές καθώς και μια κατηγοροιοποίηση των δήμων η οποία είναι και προς συζήτηση, αυτό λοιπόν εμάς ως νησιωτικούς δήμους δεν μπορεί να μας αφήσει αδιάφορους. Επίσης, μπαίνουν ζητήματα τα οποία έχουν να κάνουν με την απλή αναλογική η οποία και εγώ προσωπικά ο ίδιος αλλά και η συντριπτική πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου δεν είμαστε αντίθετοι ,υπό την έννοια ότι θα ληφθούν και θα υπάρχουν δικλείδες ασφαλείας τέτοιες οι οποίες θα αποτρέψουν όπως είπα και φαινόμενα ακυβερνησίας ή και συναλλαγής μεταξύ των παρατάξεων και των συμβούλων στο δημοτικό συμβούλιο.Ακόμη,υπάρχει μια σειρά από άλλα ζητήματα τα οποία έχουν να κάνουν με το διαχωρισμό των ρόλων μεταξύ του α’ και β ‘ βαθμού, δηλαδή την πλήρη διάκριση αρμοδιοτήτων μεταξύ Δήμων και Περιφερειών κάτι το οποίο και εμείς στο Νότιο Αιγαίο το έχουμε «βιώσει στο πετσί μας», υπό την έννοια ότι με την πλειοψηφία των δήμων η σχέση της Περιφέρειας δεν είναι η καλύτερη δυνατή ,με αποτέλεσμα να βλέπουμε περιπτώσεις οι οποίες έχουν να κάνουν με ατζέντες οι οποίες δημιουργούνται σε δημοτικό επίπεδο με επικαλυψιμότητα αρμοδιοτήτων, με καπέλωμα αν θέλετε πρωτοβουλιών και έργων κ.α. Αυτά θέλαμε να τα λύσει το νομοσχέδιο αυτό κάτι το οποίο δεν το έχουμε διαπιστώσει και επίσης μια σειρά από άλλα ειδικότερα ζητήματα τα οποία σχετίζονται με τη στελέχωση που είναι πολύ σημαντικό αυτό των υπηρεσιών δόμησης και την υποχρεωτική μετακίνηση μηχανικών από άλλες υπηρεσίες και τμήματα του δήμου προς τη διεύθυνση υπηρεσίας δόμησης κάτι το οποίο θα επιφέρει σημαντική δυσλειτουργία στις υπηρεσίες του δήμου.Γενικά μπορώ να πω ότι όπως προανέφερα εισάγει αυτό το νομοσχέδιο κάποιες σημαντικές βελτιώσεις από την άλλη όμως πρέπει να δωθεί επαρκής χρόνος διαβούλευσης με το υπουργείο ώστε σε ένα κλίμα και ένα πνεύμα καλοπιστίας και καλής συνεργασίας και συνέργειας να προκύψει ένα σχέδιο νόμου το οποίο θα καλύπτει στο μέτρο του δυνατού όλα αυτά τα ανοικτά ζητήματα τα οποία αντιμετωπίζουμε εμείς οι δήμοι στην αυτοδιοίκηση.
Δημήτρης Στεργίου-Καψάλης, Δήμαρχος Πεντέλης: Σήμερα είμαστε συγκεντρωμένοι εδώ στην έκτακτη γενική συνέλευση της ΚΕΔΕ προφανώς για να συζητήσουμε πάνω στο νομοσχέδιο που αφορά στην αυτοδιοίκηση που τελευταία εισηγήθηκε το υπουργείο Εσωτερικών.Όταν ένα θέμα τίθεται σε διαβούλευση και συζήτηση προφανώς θα πρέπει και οι δύο πλευρές να ξέρουνε ότι στη διαβούλευση δεν λες μόνο τα δικά σου αλλά πηγαίνεις και στην απέναντι πλευρά, ακούς πως ακούγονται αυτά που είπες και ανάλογα προχωράς τη συζήτηση κάνοντας υποχωρήσεις εκτός βέβαια των κόκκινών σου γραμμών.Εδώ σε αυτό το νομοσχέδιο για εμένα δεν θα πρέπει ούτε να μπούμε ούτε στην αφοριστική διαδικασία της απόρριψης ούτε στη διαδικασία της τελείως ακραίας θέσης που το νομσχέδιο εισηγείται.Υπάρχουν συγκεκριμένα θέματα τα οποία αν συζητηθούν και διαμορφωθούν όπως πρέπει μπορεί το νομοσχέδιο να προχωρήσει στη βουλή για ψήφιση.Ποια είναι αυτά: το πρώτο και βασικό είναι το θέμα της αυτοδυναμίας.Αυτό είναι το βασικό γιατί συγκρούονται δύο πράγματα το ένα είναι η αναλογισιμότητα της έκφρασης στο δημοτικό συμβούλιο των ψήφων του εκλογικού σώματος και το δεύτερο θέμα είναι η κυβερνησιμότητα των δήμων.Εδώ λοιπόν θα εισηγούμεθα εμείς δήμοι οι οποίοι την πρώτη Κυριακή παίρνουν πάνω από 42% να έχουν a priori την αυτοδυναμία και να εκλέγουν Δήμαρχο. Το άλλο που θέλουμε να εισηγηθούμε είναι ότι δεν μπορεί τα ψηφοδέλτια να έχουν προσαύξηση μόνο 10%, δηλαδή από το 100% που ήταν πριν 2 θητείες στο 50% που ήταν την προηγούμενη θητεία,δεν μπορεί να πάμε στο 10 που θέλουν να ενεργοποιηθούν στην τοπική αυτοδιοίκηση και οι άνθρωποι αυτοί μένουν εκτός πλαισίου, ας πάει στο 30 στο 40. Τρίτο θέμα είναι οι τοπικές κοινότητες εδώ είναι τελείως παράλογο θεωρώ ότι ο Καλλικράτης το ρύθμισε σωστά, δύο κάλπες στην αυτοδιοίκηση δεν χρειάζονται αλλά μια, με τους συνδυασμούς να έχουν τα τοπικά συμβούλια πάνω από 500 κατοίκους και να εκλέγεται ο πρόεδρος από το συνδυασμό του πλειοψηφούντος συνδυασμού και του Δημάρχου. Το τέταρτο θέμα είναι το πράσινο, είναι αδιανόητο το νομοσχέδιο να προβλέπει και εδώ είναι κόκκινη γραμμή για την αυτοδιοίκηση να προβλέπει ότι το πράσινο θα μπει στα ανταποδοτικά. Το πέμπτο θέμα είναι οι ανεξάρτητοι και το έκτο θέμα είναι ότι πρέπει να τεθεί όριο εισόδου στο δημοτικό συμβούλιο. Το όριο αυτό της εισόδου στο δημοτικό συμβούλιο θα πρέπει να είναι για εμένα ή 3 ή 5 % γιατί χωρίς όριο μπορεί κάποιος με 70 – 80 ψήφους και την Β ή Γ ‘ κατανομή να εισέρχεται στο δημοτικό συμβούλιο. Σε γενικές γραμμές θεωρώ ότι αυτά τα σημεία όλα πρέπει να μπούμε σε μια διαδικασία άμεσης συζήτησης με τον υπουργό.
Βασίλης Βαλασόπουλος, Δήμαρχος Ηλιούπολης: Σήμερα έχουμε τη γενική συνέλευση της ΚΕΔΕ αφού είχαν προηγηθεί και γενικές συνελεύσεις των Περιφερεικών Ενώσεων των Δήμων.Νομίζω ότι το πρόβλημα εδώ είναι διττό: 1ον εάν η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί και πρέπει να παίξει ρόλο στην αναδιάρθωση του κράτους και 2ον εαν αυτό το σχέδιο νόμου ο «Κλεισθένης Ι» με βασικό κορμό το εκλογικό σύστημα γιατί έχουμε κι άλλα πράγματα που έχει μέσα το νομοσχέδιο, μπορεί να λειτουργήσει. Έχω τη γνώμη ότι στο τέλος θα προκύψουν τα εξής δύο συμπεράσματα: 1. Ότι η Αυτοδιοίκηση απαιτείται να μπει στη λογική της μεταρρύθμισης του κράτους και 2. αυτό το σχέδιο νόμου δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό ως έχει και πρέπει να ξεκινήσει ένας σύντομος και ουσιαστικός διάλογος που να εξασφαλίζει και απλή αναλογική αλλά και κυβερνησιμότητα στους δήμους γιατί αυτό είναι το ζητούμενο.
Ιωάννης Λώλος, Δήμαρχος Ηγουμενίτσας: Το νομοσχέδιο που κατατέθηκε από το αρμόδιο υπουργείο δεν πληρεί τις ανάγκες που έχει σήμερα η τοπική αυτοδιοίκηση, είναι προς λάθος κατεύθυνση άρα λοιπόν πρέπει είτε να αποσυρθεί ή να ξεκινήσει ο διάλογος από μηδενική βάση από το αρμόδιο υπουργείο με όλο τον αυτοδιοικητικό κόσμο.Ειδικά το εκλογικό σύστημα το οποίο το έχουμε ως προεξέχων δεν πιστεύω ότι μπορεί αυτό να θεωρηθεί ότι είναι μια μεταρρύθμιση για την τοπική αυτοδιοίκηση.
Δημήτρης Λουκάς, Δήμαρχος Λαυρεωτικής: Το νομοσχέδιο αν το μοιράσουμε στα δύο, το ένα αφορά είτε στην αλλαγή τρόπου εκλογής των αιρετών των ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού και το άλλο έχει διάφορα οικονομικά θέματα και αναπτυξιακά.Πιστεύω κανείς διαφωνεί στο δεύτερο κομμάτι που ήταν και απαίτηση διαχρονική όλων των δημάρχων. Όσον αφορά την εκλογή, εμείς είμαστε όλο το δημοτικό συμβούλιο ομόφωνα απόφαση ότι είμαστε υπέρ της απλής αναλογικής, φυσικά χρειάζεται κουβέντα και πρέπει να γίνει πάρα πολύ εξαντλητική μέχρι δύο τρεις μήνες για να καταλήξουμε, ώστε να υπάρχει αντιπροσώπευση των αιρετών, ταυτόχρονα όλες οι διαδικασίες να γίνουν έτσι ώστε να μην δημιουργούν περαιτέρω προβλήματα. Θεωρώ ότι μπαίνουμε σε άλλη εποχή, τρόπου διακυβέρνησης είναι πλέον συνεργασίες, συνυπευθυνότητα και με συνδιοίκηση. Ο καθένας θα μπει από όλους τους χώρους, από όλες τις παρατάξεις σε θέση διοίκησης του δήμου και θα αναλάβει ο καθένας τις ευθύνες του. Πιστεύω ότι είναι πιο καλό μοντέλο διοίκησης από το παλιό δημαρχιακό σύστημα.






