Αρχές της επόμενης εβδομάδας αναμένεται να ξεκαθαρίσει το τοπίο σχετικά με την υλοποίηση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας για τους ένστολους. Αναμένεται να προηγηθεί συνάντηση με εκπροσώπους των εν λόγω κλάδων.
Σύμφωνα με χθεσινή δήλωση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρας σε σύντομο χρονικό διάστημα η κυβέρνηση θα συμμορφωθεί με την απόφαση του ΣτΕ. Βέβαια το θέμα είναι περίπλοκο καθώς περιλαμβάνει τρεις κύριες παραμέτρους.
Η πρώτη παράμετρoς αφορά στο εάν θα υπάρχει η νομική δυνατότητα συσταλτικής ερμηνείας των συγκεκριμένων αποφάσεων του ΣτΕ, ο περιορισμός δηλαδή του χρονικού ορίζοντα των αναδρομικών ή η δυνατότητα για θεσμοθέτηση μικρότερων περικοπών από αυτές που κρίθηκαν αντισυνταγματικές.
Η δεύτερη παράμετρος αφορά το γεγονός ότι περίπου 75.000 ένστολοι έλαβαν κοινωνικό μέρισμα με αποκλειστικό κριτήριο το ύψος των αποδοχών τους – οι οποίες δεν έπρεπε να υπερβαίνουν τα 1.500 ευρώ. Το ζήτημα που προκύπτει έγκειται στο αν θα πρέπει, με την αποκατάσταση των αποδοχών στα προηγούμενα ύψη ή σε υψηλότερο επίπεδο από το τρέχον, να επιστραφούν στο Δημόσιο τα ποσά του κοινωνικού μερίσματος.
Η τελευταία παράμετρος αφορά το εάν η αναπροσαρμογή των αποδοχών μετά την απόφαση του ΣτΕ θα γίνει με βάση τους νέους βαθμούς, καθώς όσοι μισθολογικές προαγωγές είχαν «ξεπαγώσει» ως «αντιστάθμισμα» στις περικοπές αποδοχών.
Εξίσου σημαντικό ζήτημα κρίνεται και το δημοσιονομικό κόστος που τελικά θα προκύψει. Ο κ.Σταϊκουρας επεσήμανε χθες πως η κυβέρνηση εξετάζει τρόπους κάλυψης του δημοσιονομικού κενού, καθώς η απόφαση του ΣτΕ εκδόθηκε το 2014.
Σύμφωνα με παράγοντες του υπ.Οικονομικών οι εκτιμώμενες δημοσιονομικές επιδόσεις καλύπτουν μεν ένα μέρος του κόστους του τρέχοντος έτους, αλλά υπάρχει προβληματισμός για το 2015, για το οποίο βάσει Μεσοπρόθεσμου προβλέπεται δημοσιονομικό κενό ύψους 911 εκατ. ευρώ.






