Συνεντεύξεις

Θα βρεθούν οι 180 και θα ανατρέψουμε τις δημοσκοπήσεις

Γιάννης Μιχελάκης

Συνέντευξη στην Άννα Καραβοκύρη

«Η πρόσκληση συνεννόησης προς τον ΣΥΡΙΖΑ έχει γίνει από τον πρωθυπουργό και αφορά την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας», δηλώνει στο «Π» ο βουλευτής της ΝΔ, πρώην υπουργός,Γιάννης Μιχελάκης, εξαπολύοντας επίθεση στην αξιωματική αντιπολίτευση για «συνταγματική εκτροπή», τονίζοντας πως «ο ΣΥΡΙΖΑ αντιγράφει το ΠΑΣΟΚ του 2009». Ο ίδιος ξεκαθαρίζει πως στις επόμενες εθνικές εκλογές θα είναι υποψήφιος στη Β΄ Αθηνών και εισηγείται το «σπάσιμο» της μεγάλης αυτής εκλογικής περιφέρειας, ενώ εξηγεί πώς θα είναι η επόμενη ημέρα στη μετα-μνημονιακή εποχή.

Τι θα αλλάξει στην καθημερινότητα των πολιτών αν φύγουμε από το μνημόνιο και περάσουμε στην προληπτική γραμμή στήριξης ή σε νέο πρόγραμμα;

Είμαστε πολύ κοντά στη στιγμή που η τρόικα και το μνημόνιο θα γίνουν παρελθόν. Μετά τις μεγάλες, τις αβάσταχτες για τους πολλούς θυσίες, η χώρα μπαίνει σιγά σιγά στον προθάλαμο που τη βγάζει από την κρίση και την οδηγεί στην επόμενη μέρα. Δεν λέω ότι είναι εύκολος ο δρόμος που απομένει. Αντιθέτως, μάλιστα. Το πιο βαθύ σκοτάδι είναι αυτό πριν από το ξημέρωμα. Απομένει, άλλωστε, η τελευταία και πιο κρίσιμη αξιολόγηση. Και είναι σημαντικό ότι η θέση της κυβέρνησης είναι ξεκάθαρη. Όχι μόνο δεν πρόκειται να ληφθεί κανένα νέο, επώδυνο μέτρο, αλλά ήδη δρομολογείται η ελάφρυνση των βαρών που σηκώνουν οι πολίτες. Υπάρχουν ήδη η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης και η σταδιακή αποκατάσταση μισθών στις Ένοπλες Δυνάμεις και στα Σώματα Ασφαλείας. Προετοιμάζονται η μείωση του φόρου αλληλεγγύης, η αύξηση των δόσεων για τους οφειλέτες στο Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, η ρύθμιση των «κόκκινων δανείων» των επιχειρήσεων, η παράταση στην προστασία από πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας. Για όλα αυτά, απόφαση του πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά, είναι να προχωρήσουμε με στέρεα βήματα. Δεν πάμε σε νέο μνημόνιο. Συζητούμε, όμως, τη δημιουργία μιας ομπρέλας για την ασφάλεια της χώρας.

Σε όλες τις πρόσφατες δημοσκοπήσεις αποτυπώνεται η πρωτιά του ΣΥΡΙΖΑ. Θεωρείτε πως αυτό είναι αναστρέψιμο πλέον και πώς;

Πρώτα απ’ όλα, όσα θα διακυβεύονται τον ερχόμενο Φεβρουάριο, όταν η Βουλή θα κληθεί να αναδείξει τον επόμενο Πρόεδρο της Δημοκρατίας, πιστεύω ότι θα φέρουν όλους τους συναδέλφους στο ύψος των περιστάσεων, θα συγκεντρωθούν οι 180 ψήφοι, θα εκλεγεί Πρόεδρος και η κυβέρνηση θα ολοκληρώσει τη θητεία της. Σε κάθε περίπτωση, οι δημοσκοπήσεις μπορούν να ανατραπούν. Μην ξεχνάτε, άλλωστε, πως έγιναν στη δυσκολότερη στιγμή για την κυβέρνηση. Τώρα, όμως, η κατάσταση αρχίζει σταδιακά να αλλάζει, καθώς η ύφεση τελειώνει, η ανεργία μειώνεται και λαμβάνονται σημαντικά μέτρα ανακούφισης των πολιτών και ελάφρυνσης των βαρών που σηκώνουν τα ασθενέστερα στρώματα. Ακόμη, λοιπόν, και αν προκληθούν εκλογές στις αρχές του χρόνου, ο κόσμος θα έχει να επιλέξει ανάμεσα σε δύο δρόμους. Και πιστεύω ότι οι πολλοί θα δουν τι πραγματικά συμφέρει τη χώρα και τους ίδιους. Δεν θα τινάξουν στον αέρα τις θυσίες που κάναμε όλα αυτά τα χρόνια. Ο κόσμος έχει οργή. Και το καταλαβαίνω. Είναι όμως πολύ πιο ώριμος απ’ όσο νομίζουν στην αντιπολίτευση. Για τις δημοσκοπικές επιδόσεις του ΠΑΣΟΚ, ας απαντήσουν τα στελέχη του.

Πώς κρίνετε τη δήλωση του Παναγιώτη Λαφαζάνη ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα ακυρώσει το μνημόνιο και θα διεκδικήσει διαγραφή του μεγαλύτερου μέρους του χρέους;

Ας συνεννοηθούν πρώτα οι διάφορες συνιστώσες του ΣΥΡΙΖΑ για τις εκκρεμότητες που απομένουν. Και το λέω γιατί δεν έχουν ξεκάθαρη θέση ως προς το ερώτημα, θέλουν ή δεν θέλουν να βγούμε στις αγορές. Δεν γίνεται να λένε, ταυτόχρονα, αφενός, πως θα ακυρώσουν τις δανειακές συμβάσεις και, αφετέρου, πως δεν θα βγουν στις αγορές. Κυρίως, όμως, ας συνεννοηθούν στο μεγάλο ζήτημα του δημόσιου χρέους. Και αυτό γιατί την ώρα που ο ένας μιλάει για κούρεμα, άλλος μιλάει για πάγωμα, άλλος για επιμήκυνση, άλλος για διαγραφή, άλλος για στάση πληρωμών και άλλος για δημοψήφισμα! Ακόμα και η Βαβέλ ωχριά μπροστά τους! Και ως προς την ουσία: Όταν ένα μεγάλο μέρος του χρέους είναι πια στα κράτη της Ευρωζώνης, όπως η Κύπρος και η Σλοβενία, πώς θα το κουρέψουν; Ποιο ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα το δεχτεί;

Έχει «κλειδώσει» η υποψηφιότητά σας στη Β΄ Αθηνών; Με ποιο σκεπτικό προτείνατε το «σπάσιμο» αυτής της μεγάλης εκλογικής περιφέρειας;

Στις προσεχείς εκλογές, πράγματι, θα είμαι υποψήφιος στη Β΄ Αθηνών. Όσον αφορά στη σκέψη για κατάτμηση των μεγάλων εκλογικών περιφερειών, την ανέπτυξα από καιρό. Θεωρώ ότι αποτελεί στρέβλωση να εκλέγονται 44 βουλευτές, δηλαδή σχεδόν το ένα έκτο της Βουλής, σε μία μόνο περιφέρεια. Οι μεγάλες περιφέρειες είναι ανάγκη να σπάσουν, ώστε και οι υποψήφιοι να έχουν τη δυνατότητα πιο άμεσης επικοινωνίας με τους ψηφοφόρους και οι ψηφοφόροι να γνωρίζουν καλύτερα αυτούς που εκτίθενται ενώπιόν τους.

Θεωρείτε ότι κυβέρνηση και αξιωματική αντιπολίτευση πρέπει να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι και να συζητήσουν; Και, αν ναι, με ποια ατζέντα;

Υπάρχει πρόσκληση συνεννόησης –και μάλιστα από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, Αντώνη Σαμαρά– που αφορά στην εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Αυτή, άλλωστε, η συνεννόηση αποτελεί και συνταγματική επιταγή. Γιατί το Σύνταγμα απαιτεί 180 ψήφους για την εκλογή Προέδρου; Μήπως για να δώσει σε μια μειοψηφία 121 βουλευτών το δικαίωμα να αποφασίζει κόντρα στη βούληση των πολλών; Όχι, βέβαια. Θεσπίστηκε για να δώσει τη δυνατότητα ανάδειξης προσώπου ευρύτερης αποδοχής στο ύπατο πολιτειακό αξίωμα. Και γιατί το Σύνταγμα προβλέπει τρεις διαδοχικές ψηφοφορίες για την προεδρική εκλογή; Για να υποκινήσει και να δώσει ευκαιρίες για πρόσθετες διαβουλεύσεις με στόχο τη συνεννόηση. Αν δεν υπάρχει συνεννόηση σ’ αυτό, εάν μόνιμη επωδός του ΣΥΡΙΖΑ είναι «παραιτηθείτε», τι μπορεί να γίνει; Μην παίζουμε! Και μην ξεχνάμε πως αυτό που κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ, αντιγράφοντας το ΠΑΣΟΚ του 2009, συνιστά θεσμικό εκβιασμό και οδηγεί σε συνταγματική εκτροπή.

*Συνέντευξη από την έντυπη έκδοση της εφημερίδας «Παρασκήνιο» που κυκλοφόρησε το Σάββατο 1 Νοεμβρίου 2014.

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

NEWSLETTER