Παρασκηνιακά

Η ΔΕΘ πρώτος σταθμός για τη «συμφωνία αλήθειας» με τους πολίτες

«Η πολιτική προκαλεί τα προβλήματα και η πολιτική θα τα λύσει», επαναλαμβάνει συνεχώς το τελευταίο διάστημα στους συνεργάτες του ο Κυριάκος Μητσοτάκης, δίνοντας παράλληλα και το στίγμα του, ενόψει της παρουσίας του στη ΔΕΘ – την πρώτη ως πρόεδρος της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Ο πρόεδρος της ΝΔ είναι αποφασισμένος να παρουσιάσει στη Θεσσαλονίκη ένα πρόγραμμα το οποίο όχι μόνο θα αλλάξει το κλίμα στην οικονομία, αλλά θα «επιστρέψει και τη χώρα στην κανονικότητα», όπως λέει ο ίδιος. Θα είναι η δική του πολιτική πρόταση, που θα μπορεί όμως να υλοποιηθεί, όπως επισημαίνει συνομιλητής του στο «Π».

Στην οδό Πειραιώς γνωρίζουν πολύ καλά πως η ΔΕΘ θα είναι, ουσιαστικά, ο πρώτος σταθμός για τη «συμφωνία αλήθειας» που θέλει να υπογράψει ο Μητσοτάκης με τους Έλληνες πολίτες. Αυτό σημαίνει πως ο πρόεδρος της ΝΔ στους βασικούς άξονες που θα παρουσιάσει στη Θεσσαλονίκη –και δη του οικονομικού προ- γράμματος– όχι μόνο πρέπει να προτείνει συγκεκριμένες προτάσεις, εξειδικεύοντας ουσιαστικά το τρίπτυχο «μείωση φόρων, μείωση δαπανών και μεταρρυθμίσεις», αλλά, παράλληλα, και να απαντήσει στη στρατηγική της κυβέρνησης, που όλο αυτό το διάστημα υποστηρίζει πως το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης δεν έχει πρόγραμμα.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, ο ίδιος θα ανεβάσει τους τόνους απέναντι στην κυβέρνηση, κάνοντας λόγο για αλλαγή πολιτικής, όπως ήδη επιχειρεί, αφού, πέρα από τις δικές του προτάσεις, επιδιώκει παράλληλα να αποδημήσει και το success story του Τσίπρα – κάτι που θα κορυφωθεί στη ΔΕΘ. Την ώρα που ο πρωθυπουργός θα κάνει λόγο για ανάπτυξη δικαίου, μεταρρυθμίσεις, νέο τηλεοπτικό τοπίο το οποίο απέφερε έσοδα στο κράτος και θέσεις εργασίας, ο Μητσοτάκης θα υπενθυμίζει την οικονομική ασφυξία της κοινωνίας, τα υψηλά ποσοστά ανεργίας και τη βαριά ύφεση, όπως λένε από το επιτελείο του.

Όπως ενημερώνεται το «Π», ο κ. Μητσοτάκης στη ΔΕΘ έχει αποφασίσει να βγει μπροστά και να περιγράψει τον οδικό χάρτη που θα ακολουθήσει η ΝΔ, όταν και εφόσον αναλάβει τη διακυβέρνηση, για να βγει η οικονομία από την κρίση, δίνοντας ελπίδα στους πολίτες οι οποίοι όλα αυτά τα χρόνια έχουν κουραστεί να ακούν υποσχέσεις που δεν υλοποιούνται. Άλλωστε, στόχος του είναι να στείλει το μήνυμα σε όλους –ανεξάρτητα από το τι ψήφισαν στις τελευταίες εκλογές– ότι μπορεί να δώσει λύσεις. Μάλιστα, ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης εξετάζει σοβαρά και το ενδεχόμενο να μην αναφερθεί καθόλου στον Αλέξη Τσίπρα, όπως λέει στους συνομιλητές του. Δεν θέλει να ακολουθήσει την πεπατημένη άλλων εποχών, όταν το μεγαλύτερο μέρος των ομιλιών αφορούσε στον πολιτικό αντίπαλο.

Απεναντίας, θέλει να χτίσει σχέση εμπιστοσύνης με τους πολίτες, αφού ο ίδιος δεν πρόκειται να δώσει υποσχέσεις, αλλά λύσεις, σημειώνουν οι ίδιες πηγές. Στο ενδιάμεσο, πάντως, έως τον τελικό προορισμό της ΔΕΘ, ο πρόεδρος της ΝΔ θα συνεχίσει τις περιοδείες του σε όλη τη χώρα αλλά και τις στοχευμένες δηλώσεις που αφορούν σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες.

Τελευταίος σταθμός ήταν η Νεμέα, στην Κόρινθο, όπου ξεκαθάρισε πως η ΝΔ θα καταργήσει τον ειδικό φόρο για το κρασί. «Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στο κρασί ήταν ένα τραγικό λάθος. Δεν απέδωσε τα αναμενόμενα έσοδα και πρόσθεσε σημαντική γραφειοκρατία, ειδικά για τους μικρούς οινοπαραγωγούς. Αποτελεί ρητή δέσμευση της ΝΔ ότι αυτός ο άδικος και αναποτελεσματικός φόρος θα καταργηθεί το συντομότερο δυνατόν», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης. Μέχρι τη Θεσσαλονίκη, ο πρόεδρος της ΝΔ θα συνεχίσει τις δημόσιες παρεμβάσεις του, επαναφέροντας στο προσκήνιο τους άδικους φόρους που επέβαλε η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, ενώ, παράλληλα, θα δώσει τις δικές του απαντήσεις από το βήμα της ΔΕΘ.

Πάντως, ο κ. Μητσοτάκης θέλει να στείλει πολλαπλά μηνύματα και στο πλαίσιο των επισκέψεών του σε περιοχές της Βόρειας Ελλάδας το τετραήμερο πριν από τη μετάβασή του στη Θεσσαλονίκη. Εκτός των άλλων, θα επισκεφθεί αγροτικές μονάδες και καινοτόμες επιχειρήσεις που έχουν δημιουργήσει νέοι άνθρωποι. Οι προτάσεις της Επιτροπής Προγράμματος τις επόμενες μέρες θα παραδοθούν στον πρόεδρο της ΝΔ, ο οποίος θα πάρει και την τελική απόφασή, ενώ θα βάλει και τις δικές του πινελιές. Σε κάθε περίπτωση, τα όσα θα πει ο Αλέξης Τσίπρας μία εβδομάδα πριν από τη ΔΕΘ θα μπουν στο μικροσκόπιο της Πειραιώς, ειδικά το κομμάτι το οποίο θα αφορά σε εξαγγελίες.

Για τις τηλεοπτικές άδειες

Την ίδια ώρα, όμως, ανεξάρτητα με το αποτέλεσμα και το ποιοι πήραν τηλεοπτικές άδειες, όλο το προηγούμενο διάστημα στην Πειραιώς υπήρξε σύγχυση σε σχέση με τον διαγωνισμό, αφού, όπως φαίνεται, δεν υπήρχε ξεκάθαρη στάση απέναντι σε μια διαδικασία που προώθησε και υλοποίησε η κυβέρνηση. Η εικόνα τα προηγούμενα 24ωρα –η κυβέρνηση κατάφερε έως έναν βαθμό είτε να ταυτίσει την αξιωματική αντιπολίτευση με την παλιά διαπλοκή είτε να τοποθετήσει τη ΝΔ ως υπερασπιστή του μέχρι σήμερα άναρχου τηλεοπτικού τοπίου– προκάλεσε έντονο προβληματισμό στην ηγετική ομάδα αλλά και σε μια σειρά από στελέχη του κόμματος.

Από την άλλη, η όλη διαδικασία, που κράτησε πάνω από 50 ώρες, έδειξε ότι οι υποψήφιοι πήγαν έως το τέλος και χτύπησαν σε υψηλά τιμήματα, κάτι το οποίο όχι μόνο αποφέρει έσοδα στο Δημόσιο, ενώ παράλληλα νομιμοποιεί και τον διαγωνισμό. Αυτό έφερε περαιτέρω σύγχυση στην Πειραιώς, αφού ο πρωθυπουργός θα απευθυνθεί στους πολίτες υποστηρίζοντας πως, πέρα από τάξη στο τηλεοπτικό πεδίο, οι καναλάρχες για πρώτη φορά πλήρωσαν.

Ωστόσο, στην Πειραιώς εκτιμούν πως, ακόμα κι αν ο νόμος δεν πέσει στο ΣτΕ, το πολιτικό και ηθικό κόστος θα είναι μεγάλο για την κυβέρνηση, αν επιλέξει, τελικά, να προχωρήσει στην επιλογή να ρίξει «μαύρο» σε όσους σταθμούς δεν αδειοδοτήθηκαν – την ώρα μάλιστα που «μαύρο» είχε πέσει και στην ΕΡΤ επί Σαμαρά και η ΝΔ το πλήρωσε αυτό. Πάντως, η διπλή ανακοίνωση του εκπροσώπου Τύπου Γιώργου Κουμουτσάκου, στις αρχές της εβδομάδας, για τον διαγωνισμό φαίνεται πως όχι μόνο επιβεβαίωσε τις διαφορετικές απόψεις, αλλά δοκίμασε και τις αντοχές της ηγετικής ομάδας.

Ο νόμος Παππά

Η απόφαση του Κουμουτσάκου να δηλώσει πως, όταν η ΝΔ έρθει στην κυβέρνηση, θα δώσει κι άλλες άδειες, σήκωσε θύελλα αντιδράσεων στην Πειραιώς, αφού έτσι έμμεσα αναγνώριζε τον νόμο Παππά, ενώ όλο αυτό το διάστημα το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης ήταν εναντίον. Μέσα σε λίγα λεπτά, ο Γ. Κουμουτσάκος αναγκάστηκε να βγάλει και δεύτερη δήλωση, αφού η ηγετική ομάδα είχε διαφορετική άποψη, κάτι το οποίο φάνηκε στη νεότερη ανακοίνωση. Όπως είναι φυσικό, ο εκπρόσωπος Τύπου έβγαλε νέα, διορθωτική ανακοίνωση, κάνοντας λόγο, μεταξύ άλλων, για κατάργηση του νόμου Παππά και μεταφορά των αρμοδιοτήτων στο ΕΣΡ.

Σε αυτό το κλίμα, ο Κυρ. Μητσοτάκης αποφάσισε να αλλάξει ατζέντα και να στρέψει τα βλέμματα στην Ασφάλεια και στην Παιδεία, ενώ πήγε και στην προγραμματισμένη επίσκεψη στη Νεμέα, σε μια προσπάθεια να τραβήξει τα βλέμματα από τις άδειες και να βάλει και άλλα θέματα στο τραπέζι. Άλλωστε, ο Νόμος και η Τάξη, όπως και η Παιδεία, αποτελούν προνομιακό χώρο για το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης και αυτό θέλει να αξιοποιήσει ο πρόεδρος της ΝΔ.

Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Μητσοτάκης δεν θέλει αρρυθμίες και συγκρούσεις σε κάθε επίπεδο, την ώρα που ετοιμάζεται για τη ΔΕΘ. Άλλωστε, ο ίδιος έχει εικόνα για τις καθυστερήσεις και τα αργά ανακλαστικά που έχουν κάποιοι, με αποτέλεσμα ο εσωτερικός ανασχηματισμός –που πάει για τον Οκτώβριο– να συμπαρασύρει συντονιστές, τομεάρχες ακόμα και κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους, ενώ αλλαγές θα υπάρξουν και στις γραμματείες του κόμματος αλλά και σε κομβικά πόστα.

του Γιώργου Σιαδήμα

Το άρθρο δημοσιεύθηκε με την έντυπη έκδοση της εφημερίδας Παρασκήνιο το Σάββατο 3/9

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

NEWSLETTER